Rakkautta & Anarkiaa -tärppejä viime hetken heilujille

Tietenkään en saanut tärppilistaani kasattua ennen R&A:n lipunmyynnin starttaamista, mutta tässä alla ohjelmistosta jo näkemiäni ja katsomisen arvoiseksi havaitsemiani elokuvia. Sitä paitsi tämä lista voi palvella mattimyöhäisiä – jokainen filmihullu osaa intoilla Hou Hsiao-hsienin tai Jacques Audiardin uusimmista, mutta silti festivaalien iloiset yllättäjät voivat olla niitä omia kakkos- tai kolmosvaravaihtoehtoja, joihin päätyi, kun hypetetyt gaalaelokuvat oli myyty loppuun:

maxresdefault
The Duke of Burgundy – harvinaisen hemaiseva elokuva!

Eden (ohj. Mia Hansen-Løve):

Tästä vinkkasinkin jo Sodiksen yhteydessä. Sopivasti melankolinen ja kenties salaviisas kasvutarina Pariisin 90-luvun teknoklubien sykkeessä. Ei sankaritarina, ei luuseritragedia, vaan elämää sellaisena kuin useimmat meistä sen tuntevat: suunnitelmat ja haaveet voivat olla suuret, mutta ihmiselo usein jotenkin… keskentekoista ja ponnetonta.

Fidelio – Alice’s Journey (ohj. Lucie Borleteau):

Tämän kävin katsomassa Espoo Cinéssä, koska kuulin (jälleen Sodankylän kyläraitilla) ystäviltäni ihastuneita hihkaisuja. Kolmekymppinen insinööri Alice palaa töihin laivalle, jolla on uransa aloittanut. Meriselityksille tulee ennen pitkää tarvetta, kun ranskatar tempoilee uuden ja vanhan romanssin ristipaineissa. Plussaa koruttomasta työn kuvauksesta sekä norjalaisen sarjakuvapiirtäjäpoikaystävän lähettämästä syntymäpäivälahjasta: kolmisenkymmentä romaania, joiden nimessä on merimies.

Jauja (ohj. Lisandro Alonso)

Arvoituksellinen ja jotenkin häiritsevä elokuva isästä ja tyttärestä karuissa olosuhteissa. Kaurismäen luottokuvaajan Timo Salmisen kuvaama. Arkaaista tunnelmaa korostaa 4:3-kuvasuhde ja kuvan vinjettimäisesti pyöristetyt reunat. Kaikki perheet katoavat erämaahan, opastaa hiljaisella tavalla vinksahtanut elokuva.

Polisse (ohj. Maïwenn)

Uusinta festivaalin vuoden 2011 ohjelmistosta, pyöri muistaakseni kaupallisessakin ohjelmistossa. Ohjaaja Maïwenn esittää itse myös pääosaa ja äityy välillä ärsyttävän poseeraavaksi, mutta elokuvan tosipohjaiset lastensuojelurikostapaukset ja poliisin rankka työ jäivät vuosiksi pyörimään mieleen.

The Duke of Burgundy (ohj. Peter Strickland)

Vallan mehukas tapaus! Elokuva joka läpäisee väkisinkin Bechdelin testin; siinä kun nähdään pelkkiä naisia. Ja muutama häiritsevä mallinukke. Vangitseva tutkielma erotiikan ja parisuhteen rinnakkaiselosta ja valtakuvioista. Yhden pakkomielteestä tulee toisen pakkopullaa.

The Summer of Sangaile (ohj. Alante Kavaïté):

Liettualainen tyttörakkauselokuva. Festivaalin sivuilla teos rinnastetaan hieman katteettomasti kohuttuun Adèlen elämään. Sangailessakin on paljasta pintaa ja lesboseksiä, mutta elokuvien eetos on keskenään vallan eri. Sangailessa ei vyörytä yhtä paljon iholle räkä poskella. Elokuvan tenhosta paljoa kannattelee nimihenkilön vapauttava tyttöystävä Auste, joka on kuin yhden hengen Wes Anderson -elokuva. Kuriositeettina mainittakoon myös, että taitolennähtely on suuressa roolissa, koska liettualaisilla on ohjaajan mukaan obsessiivinen suhde kaikenlaiseen ilmailuun.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s