Lisää rakkautta ja anarkiaa, ennennäkemättömiä elokuvia

Viimeksi tärppäsin jo näkemiäni elokuvia R&A:n ohjelmistosta (tässä muuten vielä linkki The Summer of Sangaile -juttuuni alkutalvelta). Nyt valotan hieman poimintojani niistä elokuvista, joita en toistaiseksi ole nähnyt, eli tätä palapeliä tässä näin:

Olen niin old school, että hahmotan asiat aina paremmin, kun kirjoitan ne kynällä paperille
Olen niin old school, että hahmotan asiat aina paremmin, kun kirjoitan ne kynällä paperille

Kuten jo edellisessä kirjoituksessa vihjaisin, aina ei festivaaleilla näe sitä, mitä suunnitteli. Voi jäädä ilman lippuja tai tulee jotain muuta tielle. Esimerkiksi nyt buukkasin itselleni muun menon Audiardin Dheepanin kanssa päällekkäin. Vaan jos elokuva on hyvä, se varmasti tulee eteen joskus myöhemminkin – huolimatta siitä, että elokuvafestivaalit ovat Suomessa valitettavasti joskus ainoa mahdollisuus nähdä kiinnostavia elokuvia valtavirtalevityksen ulkopuolelta. Toisaalta osa näistäkin poiminnoista on kyllä tulossa teatterilevitykseen. Mutta siinä on aina se vaara, että elokuva lipuu ohi arjen tiimellyksessä. Siksi suosin rautaisannoksia festivaalinäytöksinä.

Vaan pidemmittä pohdinnoitta seuraavat elokuvat kiinnostavat, saa nähdä, mitkä näistä lopulta onnistun näkemään reilun viikon aikana:

The Assassin (Hou Hsiao-hsien)

Myönnän, että elokuvamakuni on liian eurosentrinen. Festivaalit ovat mainio tilaisuus paikkailla aukkoja niin lännestä kuin idästä päin. Ranskalainen elokuvakasvattaja Alain Bergala nimesi Hou Hsiao-hsienin tämän hetken kiinnostavimmaksi elokuvantekijäksi (niin & näin 1/14). Muuten en ehkä hoksaisi tarttua historialliseen taistelueepokseen. Hou-aukkojani paikkailin talvella Yhdysvalloissa parin varhaisemman elokuvan verran toisessa USA:n kodissani, AFI:n Silver Springin teatterissa.

Cemetery of Splendour (Apichatpong Weerasethakul)

Lisää maineikkaita aasialaisohjaajia. En häpeäkseni ole nähnyt Weerasethakulin aiempia töitä, toivottavasti tämäkin erhe korjaantuu joskus.

The Ceremony (Lina Mannheimer)

Nyt päästään sentään jo lähemmäs tutkimuskohteitani. Ruotsalaisen Lina Mannheimerin henkilökuva Catherine Robbe-Grillet’stä, Ranskan tunnetuimmasta dominasta, joka on jo pitkälti yli 80-vuotias. Mielenkiintoni heräsi jo aiemmin Vanity Fairin henkilökuvasta, jonka herkullisin detalji on kertomus siitä, kuinka edesmennyt kirjailija-ohjaaja Alain Robbe-Grillet lahjoitti nuorikolleen ”aviopiiskan” (marital whip).

The Diary of a Teenage Girl (Marielle Heller)

Tämä oli tarkoitus mennä katsomaan Sundancessa, mutta jäi väliin. Teinityttö haparoi tietään naiseuteen kyseenalaisia reittejä 70-luvulla. Vaikuttaa freeshiltä tapaukselta.

The End of the Tour (James Ponsoldt)

Viitisen vuotta sitten vihaiset nuoret miehet lukivat Hullu-Pekkaa. Nyt Houellebecqin lisäksi yrmyt älyköt kohkaavat David Foster Wallacesta (fanien kesken DFW). Traileri antaa epäilyttävän lussun vaikutelman, mutta ei olisi ensimmäinen kerta, kun traileri saa elokuvan näyttämään tyhmemmältä kuin mitä se oikeasti on. Jäi meinaan Birdman melkein väliin, kun luulin sen olevan vain supersankarielokuva.

The Face of an Angel (Michael Winterbottom)

Olen sitä ikäluokkaa, joka muistaa vuonna 2007 Italiassa sattuneen Erasmus-vaihtarin murhan – ennen kaikkea siksi, että suunnittelin omaa vaihtoani samoihin aikoihin. Tästä elokuvasta en välttämättä olisi kiinnostunut muuten, mutta Winterbottom ohjaajana lupaa ylimääräisiä pohdintakierroksia koneistoon.

The Falling (Carol Morley)

Luin tästä keväällä Sight & Soundin hieman penseän arvion, mutta (tällä kertaa) traileri kuitenkin onnistuu luomaan positiivisia väreitä. Hakematta nousee mielleyhtymä Peter Weirin salaperäiseen Huviretkeen hirttopaikalle (1975).

Huuma (Maïwenn)

Ohjaajan heittäytyminen teki vaikutuksen edellisessä merkinnässäni muistelemassani Polissessa, uusinta elokuvaa taas mainotaan festivaalin sivuilla Julesin ja Jimin veroiseksi tapaukseksi. Aika paljon luvattu!

Li’l Quinquin (Bruno Dumont)

He-hei, vinksahtanut minisarja pikkukylän mysteereistä – näistähän minä pidän! Dumont’illa alla vahvaa ja vähemmän vahvaa näyttöä normaalin ylittävän rujonkauniista paketoinnista.

Listen Up Philip (Alex Ross Perry)

Tätä vielä epäröin. En ole Yhdysvaltain indie-elokuvan varaukseton hehkuttaja. Joskus se jättää vain taskulämpimän jees-fiilarin. Joskus jotain enemmän. Myös se, että katalogissa päähenkilöä kuvaillaan mulkvistiksi, on omassa katsannossani riski. Samaa uhka vai mahdollisuus -osastoa edustaa myös David Gordon Greenin Manglehorn: onhan näitä indie-elokuvia vanhoista kärttyisistä mutta hellyyttävistä miehistä nähty. Mutta katsotaan?

The Measure of a Man (Stéphane Brizé)

Näinä talouskurin ja kiristyvän työelämän aikoina varmasti ajankohtainen elokuva myymäläetsivän hekisestä kiipelistä. Odotan tästä terävää rinnakkaisteosta Dardennen veljesten toimivan yksinkertaiselle ajankuvalle Kaksi päivää, yksi yö (2014).

Men & Chicken (Anders Thomas Jensen)

Jossain vaiheessa aloin nimetä tietokoneitani kulloisenkin miesidolini mukaan. Ensimmäisen kannettavani, Sergen, kohtaloksi koitui punaviini Pariisissa. Seuraava, Marcello, viettää eläkepäiviä äitini hoteissa. Tätä merkintää kirjoitan Asus Transformer Book -ultrakannettavalta, jonka nimi on Mads. Need I say more?

Roukli (Veiko Õunpuu)

Haastattelin etelänaapurimme etevimpiin elokuvantekijöihin kuuluvaa Õunpuuta viime vuoden kesällä (niin & näin 3/14) ja ohjaaja kertoili nyt nähtävillä olevasta elokuvastaan, joka oli silloin vasta tekeillä. Kuvasten edellä Õunpuu linjasi, ettei teoksessa ole ”periaatteessa muuta” kuin hahmojen oma kehitys ja heidän välisensä suhteet. Ennen kaikkea kiinnostaa, jäikö elokuvan loppu ”ihan hulluksi”, kuten käsikirjoitusversiossa kuulemma, vai onko Viron vinksahtanut visionääri vääntäytynyt vakavammaksi (ja mitä se edes Õunpuun kohdalla voi tarkoittaa).

Sosialismi (Peter von Bagh)

Jo kahdesti tämä on jäänyt näkemättä Sodankylässä, joten nyt lienee korkea aika. Toimitustoverini luonnehtii parhaillaan painossa olevassa n&n:n Sodis-jymypaketissa elokuvan pointteja ”puolipeffaisiksi”, mutta toiskankkuinenkin tulkinta sosialismista kiinnostaa tänä merkitysneuvottelujen kulta-aikana.

Taxi Teheran (Jafar Panahi)

Tämä olisi pyörinyt keväällä Pariisissakin, mutta jäipä jostain syystä väliin. Sittemmin olen jäänyt siihen käsitykseen, että tämä on varsin ansiokas ja katsomisen arvoinen elokuva muutenkin kuin taas yhtenä osoituksena kotiarestissa olevan tekijänsä kekseliäästä sinnikkyydestä.

Valley of Love (Guillaume Nicloux)

Nicloux’n versiointi Rivettenkin skandaalinkäryisesti tulkitsemasta Diderot’n Nunnasta oli turhan sisäsiisti. Elokuva Michel Houellebecqin kidnappauksesta oli jo muhevammin vinksallaan. Saa nähdä, mikä on draivi nyt. Isabelle Huppertia katselee usein mielikseen, itänaapurimme Depardieu taas… on jo kuriositeetti itsessään.

Victoria (Sebastian Schipper)

Kehuttu yhdellä otolla kuvattu elokuva Berliinin sykkeestä, kekkereistä lavealle polulle. Jatkuvuudesta on tullut kuuma attraktio?

Youth (Paolo Sorrentino)

Kohkattu ja Oscar-palkittu Suuri kauneus (2013) jätti minut vähän kylmäksi, mutta olen valmis antamaan uuden tilaisuuden italialaiselle suurieleisyydelle.

Beata Gårdelerin Flocking, Diastèmen French Blood (ranskalaisten Leijonasydän?) ja Nabil Ayouchin Much Loved ovat myös kiinnostavia ja varmasti aiheidensa puolesta tärkeitä elokuvia. Tänä loppukesänä ja syksynä internetitse tajuntaan vyörynyt vihan, väkivallan ja lynkkausmielialan määrä alkaa kuitenkin jo ylittää oman sietokykyni. Niinpä arvioin itseni juuri nyt liian herkäksi näille teoksille, vaikka noin yleensä en hae taiteesta eskapismia. Haluankin kannustaa jokaista noista elokuvista kiinnostunutta menemään ja katsomaan ne.

Lopuksi muistutan, että ohjelmisto tarjoaa myös runsaan kattauksen lyhytelokuvia sekä uusimpia kotimaisia elokuvia.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s