Joulun 12 + 12 kirjaa: #14 Lumikki

”’Kuka prinssi?’ mietti Lumikki harjatessaan hampaitaan. ’Kuka prinssi on tulossa? Prinssi Andrey? Prinssi Igor? Prinssi Alf? Prinssi Alfonso? Prinssi Malcolm? Prinssi Donalbain? Prinssi Fernando? Prinssi Siegfried? Prinssi Philip? Prinssi Albert? Prinssi Paul? Prinssi Akihito? Prinssi Rainier? Prinssi Porus? Prinssi Myshkin? Prinssi Rupert? Prinssi Pericles? Prinssi Karl? Prinssi Clarence? Prinssi Yrjö? Prinssi Hal? Prinssi John? Prinssi Mamileius? Prinssi Florizel? Prinssi Kropotkin? Prinssi Humphrey? Prinssi Kaarle? Prinssi Matchabelli? Prinssi Escalus? Prinssi Valiant? Prinssi Fortinbras?’ Sitten Lumikki kokosi ajatuksensa. ’On kerrassaan loistavaa odottaa prinssiä – odottaa vaan ja tietää odottavansa charmia uhkuvaa prinssiä – mutta tosin tämä on vain odottamista, ja odottaminen taas olemassaolon yhtenä muotona – kuten Brack on huomauttanut – on sangen synkkä muoto. Tekisin mieluummin sata muuta asiaa. Mutta voi minua onnetonta, jos annan tämän odottamisen syöstä maahan kaikki ylevät odotustunteeni makuuhuoneen katosta, jossa ne tanssivat pääni päällä kuin pienet ranskalaiset nousukaasulla täytetyt kirjaimet. Onkohan hänellä Habsburgien huuli?'”

20151203_143632~2.jpg

Monta vuotta olen etsinyt Donald Barthelmen kirjoja divareista. Useimmiten en löydä, aina vain John Barthia. Lumikin (1967, suom. Liisa Hollmén-Steffa) löysin lopulta joskus Helsingin kirjamessujen antikvariaattipuolelta. Kun vietin viime talven Yhdysvalloissa, yllätyin, miten vaikea Barthelmea on löytää alkukielelläkään, mutta lopulta sain haalittua pari novellikokoelmaa. Lumikki on samaa osastoa kuin Barthelmen nokkelat novellit, mutta pienoisromaaniksi kasvatettuna: parodinen kollaasi, joka on toisaalta hulvaton, toisaalta pulpauttaa pintaan salavihkaa sodanjälkeisen länsimaisen muovi-societyn paranoian ja väkivallan siinä missä vaikkapa Alain Robbe-Grillet’n teokset samoilta ajoilta.

Lumikki on rietas itsellinen nainen, jonka vuoksi prinssi Paul lopulta uhrautuu, vaikka välissä vetäytyykin nevadalaiseen luostariin. Kuin jonain kosmisena kaikkitietävänä voimana presidenttikin on huolissaan kääpiöistä, Lumikista, prinsseistä, kaikista rakkaista amerikkalaisistaan. Pahinta, kipeintä, kaikkein lamauttavinta myrkkyä on loputon valintojen ja vaihtoehtojen suo, jossa korkeakoulutustakin nauttinut Lumikki tovereineen rämpii. Paulkaan ei ole saanut rauhassa iloita nuoruutensa tankotanssiharrastuksesta, sillä eikö jostain pölähtänyt paikalle tankotanssikriitikko:

”Sanoi, että valittu tanko oli eläimellisempi kuin minun tankoni, vai oliko se päinvastoin – en muista enää. Sanoin, että painu helvettiin jätkä, jätä minut rauhaan tankoineni, nuoruuteni tangon kanssa. Sitten hän painui helvettiin. Mutta tanko ei enää miellyttänyt minua, ei sen jälkeen kun sitä oli arvosteltu ensiluokkaisen älyn voimin.”

Lukijaakin kuullaan – tai kiusataan valinnoin:

20151203_143655~2

Kertomuksen hölynpöly – jota on ei lumikki- vaan kultakutrimaisesti juuri sopivasti – on ehkä se ainesosa, joka tekee Barthelmen teoksesta groovymman kuin sisäänpäinkääntyneemmästä Robbe-Grillet’sta tai Monique Wittigin militantimmeista kollaaseista (vaikka Les guérillères –teoksen, 1969, sissittäret ovat paikoin huomattavan riehakkaita). Lumikin kysymyslomake jatkuu seuraavalle sivulle, jossa – loputtoman itsetiedostavasti – udellaankin:

”13. Pitäen mielessäsi kaikki sodanjälkeiset romaanijulkaisut – kaikilla kielillä – mihin kohtaan arvoasteikossa 1-10 asettaisit tämän työn? (ole hyvä ja ympäröi vastauksesi.) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10”

Vaikka äsken arvotinkin teoksen ainakin huumorin puolesta iskevämmäksi kuin gallialaiset kokeilut, jotka sentään ovat tutkimuskohteitani, pidättäydyn silti antamasta numeroarvosanaa. Mutta Barthelme on tärkeä liittolainen kertomukseen kohdistetussa sabotaasissa. Satujen ja kulttuurisen kuvaston runtelu on vähintään hyvä yritys paljastaa niiden normatiivisuus ja toimia luovasti niitä vastaan. Edetä pelkästä kritiikistä ja parodiasta omalaatuisemmille urille:

”MAAILMAN PANNAANJULISTAMINEN EI OLE RIITTÄVÄ VASTAUS MAAILMALLE.”

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s